Pagina's

vrijdag 5 september 2014

Jezus' naam verhogen {wanneer plannen niet gaan zoals we willen} ...

"God, help me om me te richten op Waarheid in plaats van beproeving.
Help me om dank te brengen in plaats van toe te geven aan angst.
Help me om vreugde te kiezen in plaats van woede.
Help me om te vertrouwen in Uw kracht in plaats van in mijn plannen.
Help me om Uw naam te verhogen in plaats van mijn eigen."
- Whitney Daugherty


















 







Ik heb een jonger zusje.

Ze is mooi, gul, grappig en heeft het beste haar ooit. Dat haar... echt. Ze zoekt hoog en laag voor de perfecte cadeaus voor haar vrienden, ze zegt zelden "nee" wanneer het in haar macht ligt om te helpen en ze houdt van Jezus met alles wat ze heeft.

En haar zomer ging niet zoals ze dacht dat hij zou gaan.

In april werd haar zes jarige gediagnosticeerd met kanker. Een kanker waarvoor agressieve klinische chemo nodig zou zijn, vier maanden achter elkaar. Een kanker die betekende te moeten verhuizen tussen staten om dichter bij behandeling en familie te komen. Een kanker die vroeg om ziekenhuis, werk en twee andere kinderen thuis te balanceren op een hoeveelheid slaap waarop niemand ooit zou moeten hoeven overleven. Een kanker die het comfort en stabiliteit van leven, die zovelen voor lief nemen, zou uitdagen.

Ik zal nooit de dag vergeten dat ze me belde om me het nieuws te vertellen. Ik kon niet stoppen met huilen en aan de andere kant van de lijn was ze me aan het troosten. Vertelde ze me dat God goed is. Dat is gewoon wie ze is.

O, ze had dingen als angst, wrok, woede, uitputting en egoïsme het kunnen laten overnemen. En wie zou het haar echt kwalijk genomen hebben? Maar elke keer als ik sprak met mijn zusje, kwam er iets compleet buiten omstandigheden uit haar mond. Haar reactie op het leven dat ze nooit zou hebben gepland?

Ze loofde God en ze diende anderen.

Ze deelde haar geloof publiekelijk op vrijmoedige manieren, consequent de aandacht van zichzelf af nemend en in plaats daarvan mensen naar Jezus te wijzen. Ze vulde haar gedachten met de waarheid van Gods Woord, en dankte in beproeving na beproeving. Haar aangezicht was er een van vreugde, haar volledige vertrouwen in haar machtige God tonend. Opofferend diende ze dag en nacht in de ziekenhuiskamer en bracht haar zeldzame vrije momenten door met het verzamelen van tientallen geschenken om andere pediatrische kankerpatiënten en hun families te bemoedigen.

Ze gaf van zichzelf, opnieuw en opnieuw, want als dienaar van Christus weet ze dat haar leven bedoeld is om te worden weggegeven.

Misschien wel het mooiste deel van dit alles? Toen ik haar vroeg of ik haar verhaal met jullie mocht delen, was haar enige verzoek: "Zorg er alleen wel voor dat het niet over mij gaat. Laat het over Jezus gaan. Verhoog Zijn naam."

Het gaat niet om mij. Wauw.

---------------------------------------

Esther hoofdstuk 1 vertelt me een heel ander verhaal. Koning Xerxes' leven draaide om hem.

"... terwijl hij vele dagen lang de rijkdom en luister
van zijn koninkrijk liet zien, en de glansrijke luister
van zijn grootheid, honderdtachtig dagen." ~ Esther 1:4

Zijn koninkrijk.

Zijn grootheid.

Zijn naam.

En wanneer Xerxes niet krijgt wat hij wil, ondanks zijn plannen, macht en vertrouwen?

"Toen werd de koning verschrikkelijk kwaad
en hij ontstak in woede." ~ Esther 1:12

---------------------------------------

Ik snap het.

Ik snak naar orde. Ik houd van voorspelbaar. Ik houd ervan als een goed plan op zijn plaats valt.

Dat voelt veilig op dat moment. Het voelt verantwoordelijk. Onder controle. Het laat me me niet te ongemakkelijk voelen, en het bespaart mijn reputatie een groot deel van de tijd.

Maar wat is mijn reactie als plannen niet gaan zoals ik zou willen? Zal ik "God loven en anderen dienen?" Of zal ik "verschrikkelijk kwaad worden en ontsteken in woede?"

De wereld zegt ons dat we het verdienen om vast te houden aan angst, wrok, woede, uitputting en egoïsme. Het zal ons vertellen te vechten voor ons comfort en onze reputatie. Het zal ons vertellen om voor onszelf op te komen en onze "koninkrijken" te verhogen tegen elke prijs.

Maar als dienaar van God ben ik geroepen tot een andere standaard. Ik ben geroepen om Gods soevereiniteit te omarmen, zelfs in minder dan ideale omstandigheden. Om een licht te zijn in een wereld die het heel hard nodig heeft om Jezus te zien. Om mijn leven af te leggen, zodat mijn Redder's naam verhoogd kan worden.

God, help me om me te richten op Waarheid in plaats van beproeving.

Help me om dank te brengen in plaats van toe te geven aan angst.

Help me om vreugde te kiezen in plaats van woede.

Help me om te vertrouwen in Uw kracht in plaats van in mijn plannen.

Help me om Uw naam te verhogen in plaats van mijn eigen.

Wanneer iemand mijn verhaal vertelt... moge zij zeggen dat het nooit over mij ging, maar helemaal over Hem.

"Niet aan ons, Heer, niet aan ons komt alle eer toe,
maar aan U..." ~ Psalm 115:1

Aan Zijn voeten,








*LATEN WE PRATEN: Ga jij momenteel door een beproeving heen die je reactie heeft uitgedaagd? Hoe kun je reageren op een manier die God verheerlijkt?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten